tirsdag den 9. december 2008

Stein Bagger - Jagten på den forsvundne narrehat





Egentlig skulle dette indlæg have handlet om England, efter jeg var derovre på forlænget weekend for at besøge noget familie, og fordi jeg er hamrende anglofil. Men sådan gik det ikke - for da jeg kom hjem til Dannevang og tændte for fjerneren, tordnede århundredets (ja, det er jo trods alt kun knap 9 år gammelt) erhvervsskandale frem på skærmen. Bestyrelsesformanden for IT Factory A/S, Asger Jensby, begærede sit firma konkurs, efter at have opdaget systematisk svindel i firmaet til over en milliard kr., begået af den administrerende direktør, Stein Bagger. Ordet "leasingkarrusel" holdt sit indtog i sproget, og Stein Bagger blev med ét slag landskendt, beundret og udskældt på en og samme tid.
Jeg kan ligeså godt gå til bekendelse: Jeg er dybt fascineret af sagen. Ikke fordi Stein Bagger er denne her intelligente psykopat, der manipulerer folk. Ikke fordi der er milliarder på spil. Men fordi det i det hele taget har kunne lade sig gøre. Det er nemlig intet mindre end utroligt, at denne mand gennem en årrække har kunne føre folk bag lyset.




Manden har været fremstillet som en intelligent psykopat, manipulator, charmerende, og meget andet. Jeg skal ikke kunne udtale mig om hans charme, men er da sikker på, at hvis det er sådan folk opfatter ham, må det jo være rigtigt. Men hvad det andet angår, siger jeg: What a load of Bollocks!



Jeg køber det ikke. Min teori er noget mere simpel, og sikkert også langt mere kedelig - men jeg har haft ret indtil nu, hvilket jeg må indrømme medfører en del ærgrelse over ikke at have skrevet nærværende blogindlæg for 4-6 dage siden. Tænk hvor berømt jeg kunne have blevet!! Nåmen, det var et sidespring... min teori er simpel: Manden er slet og ret en platugle, der har været usandsynligt heldig! Hverken mere eller mindre. Hans held har dels bestået i, at han er blevet involveret i forretninger på et højt plan, og dels i at ingen har kigget ham efter i kortene.



Lad os prøve at se på hvad vi ved om has karriereforløb: Han gåt ud af skolen som 15-årig for at gå i smedelære. Smedeuddannelsen springer han fra 6 måneder for han er udlært. På det tidspunkt har han opdaget fitnessmiljøet, og professionelt hører man kun om, at han har solgt træningsvitaminer eller noget i miljøet, og at kunder ikke fik deres varer, fordi "skibet med leverancen gik ned". Herefter ved vi faktisk ikke rigtig noget om ham, før han dukker op i IT Factory og er tidligere model, elitesportsmand, har to bachelorgrader, en MBA og en PhD. Han har efter eget udsagn en lang karriere bag sig i Macdonalds, Danish Crown og SAS Service Partner. Vi har imidlertid ikke hørt udsagn fra disse, eller eventuelle tidligere kolleger, hvorfor det givetvis er løgn og latin. Vi har altså et hul fra da han forlod smedelærepladsen, omkring 86-87, hvis ikke jeg tager meget fejl, og frem til 2001 - dog ved vi, at han i 1993 var medstifter af Future Quality Systems, og herefter en lang række andre selskaber, men vi ved ikke hvornår han skulle have taget de to bachelorgrader, eller hvordan han har klaret adgangskravene. Her er hvad vi officielt ved, men hvis man prøver at sammenholde oplysningerne lidt, stemmer de ingen steder.



Jeg tror at de gamle selskaber har været noget IT-fusk, måske endda "karruseller" der aldrig rigtig har fungeret, eller også har fungeret i det små, og det kører derudaf et stykke tid. Tildsidst er Bagger tilfældigt havnet i et selskab, nemlig IT Factory, som i øvrigt går konkurs i 2003, og som en pengemand, nemlig Asger Jensby, pludselig interesserer sig for.



Bagger øjner en chance. Han overtaler Jensby til at investere, og Bagger sidder nu pludselig med adgang til langt flere penge en han tidligere har haft. Han begynder at trække penge ud. Ikke meget til at starte med, men nok til at få råd til den livsstil han ønsker. Mere bliver til mere, og tilsidst er det mange, mange millioner kroner det drejer sig om. Måske, måske ikke, får nogen i eller udenfor firmaet nys om det, og skal betales. Der er i hvert fald noget der tyder på, at nogen allerede der har luret ham - for i 2003 finder Amagerbanken anledning til at anmelde virksomheden til politiets bedrageriafdeling. Politiet har desuden haft kig på virksomheden på foranledning fra Skat i lidt over et år. Det tyder altsammen på, at det hele ikke har været så veludført og fremragende planlagt, som man som antog tidligere på ugen. Bagger har ikke haft overblik, men været grebet af en det-går-skidegodt-bølge, og tilsidst er hans numre vokset ud af hænderne på ham - f.eks. da Computerworld og Blog-journalisten Dorte Toft begynder at interessere sig for virksomheden, og subsidiært, Stein Bagger og hans baggrund.


Men dette er ikke det eneste af Baggers problemer. Han begynder at skulle bruge penge udefra, for at kunne holde karrusellerne kørende. Derfor involverer han Allan Vestergaard, og forsøger at narre ham til at smide penge i virksomheden, under dække at af skulle overtage Jensby's aktiepost, men i virkeligheden skal pengene bruges til at fortsætte karrusellen en tid endnu. Imidlertid overfaldes Vestergaard - hvorfor og på foranledning af hvem vides endnu ikke - af ukendte gerningsmænd, der dog forstyrres af en forbipasserende nabo, og flygter. Og et par dage senere går det galt - det fupnummer Bagger har kørt i stilling eksploderer pga. telefonkoks, og ruller hele affæren op. Vestergaard går til Jensby, Jensby forstår at den er gal, og begynder straks at lede efter uregelmæssigheder, hvilket også forklarer hvorfor de stædigt bliver ved at lede, og til sidst finder det hemmelige kontor. De tænker endnu ikke over det som en kriminalsag, før de har kørt de fundne dokumenter tilbage til IT Factory's domicil og gennemgået dem. Om mandagen afholder Jensby og hans rådgiver, Erik Ove, det famøse pressemøde, og starter hvad der af mange er blevet betegnet "Årets Voksenjulekalender". Bagger er i Dubai på det pågældende tidspunkt, og flygter i panik. Han dukker senere op i USA, hvor han kører fra New York til Los Angeles i en bil han låner af en svensk forretningsforbindelse, som han angiveligt har en række kontakter til. Der er i øvrigt et sammenfald med de personer, de var involveret i den såkaldte "Gizmondo-skandale" - en sag der minder om IT Factory-skandalen.


I Los Angeles melder Stein Bagger sig selv til politiet. Hvad han har brugt tidsrummet fra hans flugt til hans overgivelse på er uvist. Måske har han haft brug for noget tid til at tænke sin situation igennem, og er kommet til den konklusion, at der ikke er nogen udvej. Måske har han brugt tiden på at slette spor. Måske har han lave økonomiske arrangementer - vi ved det ikke. Men han melder sig, og nogle dage efter sigtes Asger Jensby for skattebedrag. Det er sådan cirka hvor sagen er nu, med nogle nuancer tilbage jeg endnu ikke har berørt, men vender tilbage til.


Jeg tror, at ovenstående mere eller mindre er hvordan tingene er foregået. Noget af det er gætteri ud fra foreliggende oplysninger, andet logik. I akademisk tænkning er der en tommelfingerregel der siger, at den logiske forklaring som regel viser sig at være den rigtige. Så vidt jeg ved er det den samme tommelfingerregel politimæssig efterforskning tager udgangspukt i, og jeg tror politiet ved hvad de taler om, når de siger, at de ikke mistænker Jensby i skandalen (idet vi skal huske på, at skattesagen og ITF-sagen ikke umiddelbart er forbundet, med mindre det forholder sig som jeg tror, nemlig at den er endnu et resultat af Baggers udskejelser). Jeg er også enig med dem, når de ikke tror på Baggers foreløbige forklaring om trusler. Jeg tror det er endnu en løgn, for at slippe billigt eller helt. Bagger er en fantast, og han har i sin desperation klynget sig til håbet om, at han kan forklare sin røv ud af kniben. (Sidste nyt: Mystikken breder sig om Jensby's skattesag).


For at opsummere. har Bagger altså været en bondefanger af den slags, der med jævne mellemrum optræder hos Morten Spiegelhauer, der har fået fingrene i den store kagekasse, men tilsidst er blevet fanget i sine egne numres dynamik. Det har været dømt til at blive afsløret før eller siden - men som så mange andre af sin slags, har Bagger ikke haft overblik nok, og ikke været klog nok til, at komme afsted inden det gik galt. Og til det sidste prøver han at gøre det han kan - nemlig at konstruere virkeligheden.


Tilbage står nogle nuancer og spørgsmål, der enten ikke har været berørt eller savner forklaring i min tese:


-Hvordan har Asger Jensby kunne overse at der var noget galt? Hvorfor reagerede han ikke på den anonyme henvendelse?

Det tror jeg faktisk har noget med tillid at gøre. Bagger og Jensby var forretningspartnere, og når man er forretningspartnere, så hersker der et tillidsforhold mellem parterne - ellers var man ikke forretningspartnere. Prøv at forestille dig, at du får en anonym henvendelse om at en af dine venner er kriminel. Du spørger ham om det passer, og han siger "Heh - hvad tror du selv? Ligner jeg måske en kriminel?" Du synes han opfører sig som han altid har gjort, du er ikke vidende om at der skulle være sket usædvanlige ting i hans liv, og alt ser ud som det plejer. Tager du så den anonyme henvendelse alvorligt, eller stoler du på din ven? Asger Jensby har kendt Stein bagger i årevis på tidspunktet for henvendelsen, den er anonym, nøgletallene ser fine ud - hvorfor skulle han tro at noget var galt? Jensby har simpelthen stolet på Bagger - hvad der jo også er virkelig mange andre der har.

-Hvorfor havde Stein Bagger ansat Dan Sandberg, et tidligere fængselsdømt medlem af Hells Angels, som sikkerhedsvagt?

Igen tror jeg, at den simple forklaring er den rigtige. Bagger har simpelthen kendt Sandberg fra fitness-miljøet i mang år, og hyret ham som sikkerhedsrådgiver. Igen er der et tillidsforhold - det er sværere at stille kritiske spørgsmål til dine venner, for man stoler på sine venner.

-Hvorfor havde Asger Jensby og Stein Bagger en lejlighed sammen på Islands Brygge?
Det havde de måske heller ikke? Måske vidste Jensby ikke, at han havde "skrevet under" på det, og at lejligheden stod i hans navn? Vi ved jo netop, at Stein Bagger har lavet dokumentfalsk, så det giver rigtig god mening.

-Var Stein Bagger alene om det?


Ja - det tror jeg faktisk, i den forstand, at han var alene om bedrageriet. Det er også hængslet i min teori, for jeg tror jo det er startet med bare at være ham. Han har selvfølgelig ikke kunne gøre det uden hjælp, men det var været hjælp, der ikke har involveret i bedrageriet - som f.eks. den skuespillerinde, han hyrede til at hjælpe sig til at overbevise Dorte Toft om ægtheden af hans PhD-grad. Muligvis er de føromtalte svenske forbindelser involveret i et eller andet led, men jeg tror ikke at de er med til den overordnede svindel - højst noget med at hjælpe ham med leasingkarrusellerne. Men det bringer os så også tilbage til spørgsmålet...


-Hvem overfaldt Allan Vestergaard?

Det er et rigtigt godt spørgsmål, og jeg tror at mange ting falder på plads, når og hvis det kommer for en dag. Her er jeg lidt på bar bund. For hvorfor skulle Bagger overfalde ham - eller få nogle andre til det - hvis han var i gang med at tørre ham for et større millionbeløb? Og hvis det var der han fik nys om at noget var galt - hvad man må formode at han gjorde - hvorfor sker der så ikke noget før torsdag, da han tilsidst tager kontakt til Erik Ove og Asger Jensby? Eller var det slet og ret andre involverede? Og hvorfor skulle han overfaldes? Der er selvfølgelig også den mulighed, at det er et hjemmerøveri, som vi ser så mange af nu om stunder, men det virker nu alligevel som for tilfældigt et sammentræf. Overfaldet er muligvis nøglen til det hele.

Ja, det er så min teori. Læser du dette, og har set et aspekt jeg har overset, må du meget gerne skrive en kommentar. Og imens følger jeg sagen så tæt som vi dødelige nu kan - for den er fandeme spektakulær, og der er ikke noget at sige til, at de står i kø for at lave bøger og skrive film.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Jeg har gået og tænkt på at Bagger tog til USA, som han i parantes bemærket havde sagt til Asger Jensby, og at han efter sigende havde turistvisum. Hvis han havde visum er det jo ikke noget han har kunnet frembringe uden en hvis forberedelsestid (med mindre det var forfalsket).

Peder Vendelbo Mikkelsen (jeg er anonym fordi jeg ikke har en brugerkonto ved nogle af de udbydere man har mulighed for at anvende ved svar)